NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
بْنُ دَاوُدَ
وَابْنُ
السَّرْحِ
قَالَا
حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
أَخْبَرَنِي
يُونُسُ
قَالَ قَالَ
ابْنُ
شِهَابٍ
فَأَخْبَرَنِي
عَبْدُ
الرَّحْمَنِ
بْنُ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
كَعْبِ بْنِ
مَالِكٍ
أَنَّ عَبْدَ
اللَّهِ بْنَ
كَعْبٍ
وَكَانَ قَائِدَ
كَعْبٍ مِنْ
بَنِيهِ
حِينَ عَمِيَ
عَنْ كَعْبِ
بْنِ مَالِكٍ
قَالَ قُلْتُ
يَا رَسُولَ
اللَّهِ
إِنَّ مِنْ
تَوْبَتِي
أَنْ أَنْخَلِعَ
مِنْ مَالِي
صَدَقَةً
إِلَى اللَّهِ
وَإِلَى
رَسُولِهِ
قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَمْسِكْ
عَلَيْكَ
بَعْضَ
مَالِكَ
فَهُوَ
خَيْرٌ لَكَ قَالَ
فَقُلْتُ
إِنِّي
أُمْسِكُ
سَهْمِيَ الَّذِي
بِخَيْبَرَ
Kâ'b b. Mâlik'den
rivayet edilmiştir,, şöyle demiştir: Rasûlullah'a:
Yâ Rasûlallah! Şüphesiz
Allah ve Rasûlü için sadaka olarak malımdan soyulmam (malımın tümünü sadaka
olarak vermem) benim tevbem (in kemalin) dendir, dedim.
Rasûluliah (s.a.v.):
"Malının bir
kısmını kendine alakoy, bu senin için daha hayırlıdır." buyurdu.
Kâ'b demiştir ki:
Ben de; Hayber'deki
sehmimi kendime alıkoyuyorum, dedim.
İzah:
Buharî, eymân, vesâya,
tefsiru sûre (Tevbe); Müslim, tevbe; Nesâî, eymân; Dârimî, zekât; Muvatta, nüzûr
Hadisin zahirî
manasının babın mevzuu ile pek bir münasebeti yok gibidir. Çünkü bab, malının
tamamını dağıtmayı adamakla ilgilidir. Hadiste ise, Kâ'b (r.a)'ın malını
tasadduk etmeyi adadığına dair bir kayıt mevcut değildir. Hatta Hz. Kâ'b'ın
tevbenin kemali için malını dağıtmak istediği ve bunu Rasûlullah'a danıştığı
açıkça ifade edilmektedir.
Sarihler, hadisin
başlık ile münasebetini bir takdir yaparak izah ederler. Buna göre babın
manası; "Bir günahtan dolayı tevbe eden kişi malının hepsini sadaka olarak
verse veya malının tümünü tasadduk etmeyi adaşa bu adağı geçerli midir?"
şeklinde olmalıdır.
Kâ'b b. Mâlik, Tebük
seferine iştirak etmeyip bundan dolayı Allah'a tevbe eden ve tevbesi kabul edilen
üç kişiden birisidir. Bu hadiste konu edilen tevbe işte bu tevbedir. Yani
Kâ'b; sefere iştirak etmemesinden dolayı ettiği tevbeye, malını fukaraya
dağıtmayı da eklemek istemiştir.
Hadiste Hz. Nebi
(s.a.v.)'in, kendisine soru soran Kâ'b'a; malının bir kısmını kendisi için
alıkoymasını emrettiğini görüyoruz. Bu durumda olan bir kimsenin alıkoyacağı
malın oranı ve böyle bir adağın hükmü gibi konularda, âlimlerin farklı
görüşleri vardır. Bu babdaki hadislerin hepsi aşağı yukarı aynı manayı ifade
ettikleri ve bazılarında konuya açıklık getirecek kayıtlar bulunduğu için biz
bu görüşleri babın sonuna almayı uygun bulduk.
Bilindiği gibi, Hz.
Nebi (s.a.v.); Hz. Ebü Bekir'in malının tamamını Allah yolunda sarfetme
yolundaki arzusuna karşı çıkmamıştır, Bezlü'l-Mechûd sahibi, Ebû Bekir ile
Kâ'b'a yapılan muamelelerin farklılığını, onların mertebelerindeki farklılığa
hamletmiştir.